Przedmiot działalności i kompetencje
Przedmiotem działalności szkoły jest realizacja zadań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zgodnie z Ustawą Prawo oświatowe. Szkoła dąży do wszechstronnego rozwoju osobowości ucznia i przygotowania go do dalszego życia.
Przedmiot działalności (Główne funkcje)
Główne funkcje realizowane przez szkołę:
- Funkcja dydaktyczna: Zapewnienie uczniom dostępu do wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Obejmuje to prowadzenie lekcji z obowiązkowych przedmiotów, takich jak język polski, matematyka, historia, przyroda, języki obce, plastyka, muzyka, technika i informatyka.
- Funkcja wychowawcza: Kształtowanie postaw moralnych, społecznych i obywatelskich uczniów, wpajanie zasad etyki, szacunku do innych oraz rozwijanie kreatywności i umiejętności współpracy. Szkoła realizuje tę funkcję m.in. poprzez program wychowawczo-profilaktyczny.
- Funkcja opiekuńcza: Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć szkolnych, a także wsparcie w sytuacjach trudnych, często we współpracy z psychologiem, pedagogiem szkolnym i pracownikami socjalnymi.
Kompetencje (Uprawnienia i obowiązki)
Szkoła podstawowa, jako zakład administracyjny pełniący funkcje z zakresu administracji publicznej, posiada określone kompetencje:
- Realizacja podstawy programowej: Szkoła ma obowiązek realizować ministerialną podstawę programową dla 1 i 2 etapu edukacyjnego (klasy 1-3 i 4-8).
- Ocenianie i klasyfikacja: Szkoła ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu uczniów. Określa warunki i tryb ubiegania się o oceny, zasady egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych w swoim statucie.
- Wydawanie dokumentów: Szkoła wydaje świadectwa ukończenia szkoły i inne dokumenty potwierdzające przebieg nauczania.
- Prowadzenie dokumentacji: Szkoła prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w jej obwodzie.
- Organizacja życia szkolnego: Szkoła (poprzez swoje organy: dyrektora, radę pedagogiczną, radę rodziców, samorząd uczniowski) ma kompetencje do tworzenia wewnętrznych regulacji, w tym statutu, który uszczegóławia jej cele, zadania, prawa i obowiązki uczniów oraz zasady funkcjonowania.
- Współpraca: Szkoła współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym (zazwyczaj samorządem terytorialnym) oraz kuratorium oświaty.
- Innowacje: Szkoła może wprowadzać innowacje pedagogiczne i eksperymenty, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Szczegółowy zakres działalności i kompetencji szkoły jest opisany w Statucie szkoły. [.doc, 450.50 kB]
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 08-12-2025 - Edycja treści
- 05-12-2025 - Edycja treści
- 11-05-2019 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 417
